Munch brygge. Leca med kultur på alle kanter

Leilighetsprosjektet Munch Brygge ligger Mellom Munchmuseet, Deichmanske og Operaen. I vannkanten i Bjørvika, akkurat der Akerselva renner ut i fjorden. Det er intet mindre enn 156 leiligheter - og mye Leca.






Mer kulturelt får det ikke blitt i Oslo. Boligene på Munch Brygge ligger med store kulturinstitusjoner på alle kanter.

Bydel under bygging

Det går fort med byggingen. Grisefort, som hovedentreprenør Bunde Bygg uttrykker det. I vinter skal det flyttes inn i de to første blokkene.
Munch Brygge ligger midt i en bydel av byggeplasser. Det nye Munchmuseet og det nye hovedbiblioteket til Deichmanske er de to naboene som har fått mest oppmerksomhet. Siden det bygges på alle kanter, er det trangt, også. Logistikken må organiseres godt, og anleggsgartneren gikk i gang så tidlig at det ikke var enkelt å finne plass til avfallet.

- Bra produkt!

Innendørs sier murerbas Ørjan Høgmoen det enkelt og rett ut: – Vi bruker Leca fordi det er et bra produkt! Det er lett å jobbe med, og et produkt som vi pleier å bruke og er godt kjent med. Gode egenskaper å pusse på, sier Høgmoen, og viser frem det som skal bli næringslokaler i det ene av de to byggene som skal stå ferdig i vinter.
- Her har vi cirka 700 kvadratmeter med 20 centimeters Universalblokk, med puss på to sider, viser han.
Under hele prosjektet ligger det parkeringskjeller, også der med mange Leca-vegger.

Tegl og fliser

Mjøndalen Mur & Puss har en kjempejobb på Munch Brygge. Her er det nemlig tegl utvendig. – Vi har 16 mann på tegl og seks på Leca. Så har vi fliser i tillegg, forteller Høgmoen.
I første etasje blir det glassflater og klimavegger i tre. 
- Under dem bruker vi 15 centimeters Finblokk. Leca-sokkelen går igjen hele veien, forteller basen.  - Så er det mer sokkelmuring på taket. Vi kjører pallene rett inn på stillaset med truck.
Blokkene til sokkelen kappes til 17 centimeter – de er utsatt etter kotehøyden. Jobben blir slett ikke ensformig – det er mange spennende løsninger å ta fatt på, konstaterer Ørjan Høgmoen.


 

Prosjektinformasjon