Leca forhindrer ustabile veier

Den svenske motorveien E45 har brukt store mengder Leca for å forhindre ustabile veier

For å forhindre setninger og ustabilitet ble Leca Lettklinker brukt til bygging og utvidelse av motorvei og jernbane, valgte det svenske Trafikverket å bruke Leca Lettklinker da de skulle bygge om og forlenge motorvei og jernbane langs Göta elv.

Den svenske motorveien E45 har brukt store mengder Leca for å forhindre ustabile veier.

En ny konstruksjon og en forlengelse av motorveien og jernbanen langs Göta elv er oppført de siste årene. Området er utsatt for setninger og stabilitetsbrudd langs elvebredden. Både motorveien og jernbanen er bygget oppå dyp leire. Installasjonen av kalk-sementpilarer i kombinasjon med banker med lett fylling har vært en vellykket løsning langs en del kritiske deler.

Sterkt materiale 

Leca Lettklinker er et lettvektsmateriale som er tilstrekkelig lett til å redusere setninger og spenninger i den underliggende leiren, men samtidig tungt nok til å ikke forårsake problemer med oppdrift i tilfelle flom. Materialet er også sterkt og tåler sykliske belastninger i jernbanefyllinger. Sammen med Leca Lettklinker kunne antall kalksementpilarer reduseres, noe som ga en kostnadseffektiv løsning.

Ingen problemer

Det er ikke registrert noen problemer etter åpningen. Innbyggerne i området har fått en sikrere vei, bedre bomiljø og en betydelig kortere reisetid til jobben. Effektiv installasjon og produksjon kunne oppnås ved et lokalt mellomlager av lettklinker, noe som muliggjorde at entreprenørene kunne få store volumer levert på kort varsel.

Prosjektinformasjon


Motorvei og jernbane E45

Byggherre: Trafikverket

Beliggenhet: Göteborg – Trollhättan, •    Sverige

Entreprenører: Veidekke, PEAB, Skanska, NCC, ODEN

Designer: WSP, Sweco, Tyréns

Leca-produkter: Leca Lettklinker 8–20 mmDette tilsvarer det norske produkter Leca Lettklinker 10-20 mm, Volum 200 000 m3

Please register your details first

Areas of interest